اظهارات سخنگوی دولت نشان میدهد اولا پرونده قیمت خودروهای مونتاژی هنوز بسته نشده و ثانیا از نظر دولتیها استقلال شورای رقابت (در سال جاری که به عنوان سال مهار تورم نامگذاری شده) مشروط است.
پس از گذشت دو ماه از نهایی شدن اولین مصوبه شورای رقابت در مورد قیمتگذاری خودروهای مونتاژی و حاشیههای پیرامون آن، در نهایت روز ۱۷ تیرماه در جلسه شورای رقابت، قیمتهای پایه جدید به صورت مصوب اعلام شد که در این گزارش تغییرات قیمتهای مصوب اول و قیمتهای جدید مورد بررسی قرار گرفت.
خرید ساینا دندهای ۳۱۵ میلیون هزینه دارد. قیمت شاهین به ۵۴۵ میلیون رسیده است و قیمت دنا پلاس در بازار آزاد به ۶۷۵ میلیون رسیده است. محصولی که در کارخانه حدود ۳۵۰ میلیون ارزش دارد
قیمت رانا پلاس در بازار آزاد ۴۶۰ میلیون است. خرید ۲۰۷ اتوماتیک سقفشیشهای ۹۴۰ میلیون آب میخورد، شاهین در بازار آزاد ۵۴۵ میلیون فروخته میشود و برای خرید ارزانترین سواری صفرکیلومتر باید حدود ۳۱۵ میلیون گنار گذاشت
اصلاح قیمت خودروهای مونتاژی - طبق توافق پشت پرده وزارت صمت و خودروسازان خصوصی - احتمالا سبب بهکارگیری حربههایی از سوی مونتاژکاران خواهد شد. در این مورد دو احتمال وجود دارد: یکی دپوی عمدی خودروها، و دیگری نصب آپشنهایی روی محصولات در راستای توجیه افزایش قیمت.
برخی از کارشناسان نیز معتقدند رکود موجود در بازارها به دلیل بلاتکلیفی قیمت ارز و سیاستهای آینده که با نااطمینانی در اقتصاد ایران همراه شده، شرایطی را به وجود آورده که بازار خودرو نخستین نشانهها را برای خروج از حالت «سرمایهای» بروز دهد.
ارزانترین سواری صفرکیلومتر فعلی در بازار ۳۱۵ میلیون معامله میشود. قیمت شاهین به ۵۴۰ میلیون رسیده و ۲۰۷ اتوماتیک سقفشیشهای درکارخانه نزدیک ۴۲۷ میلیون قیمت دارد، اما در بازار آزاد ۸۵۰ میلیون فروخته میشود.
با توجه به افزوده شدن استانداردهای اجباری و اختیاری از تیر ماه، قیمت محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو مشمول تغییرات قیمتی شده است؛ بر این اساس با تصویب شورای رقابت نسبت به مصوبه افزایش قیمت فروردین ماه، قیمت ۲۵ محصول افزایش یافت، اما قیمت سه محصول این شرکت درب کارخانه، کاهش پیدا کرده است.
قیمت ساینا دندهای و کوییک اتوماتیک امروز در بازار ۱۰ میلیون کاهش پیدا کرده درعوض به همین اندازه به ارزش شاهین و تیبا اضافه شده، قیمت برخی از محصولات ایرانخودرو هم امروز در بازار آزاد بین پنج تا ۲۵ میلیون کاهش پیدا کرده است
۲۰۷ اتوماتیک ۹۱۵ میلیون فروخته میشود و قیمت پژو پارس ساده به ۵۲۰ میلیون رسیده است و شاهین در بازار آزاد حدود ۶۰۰ میلیون قیمت دارد. خرید تیبا صندوقدار ۳۴۵ میلیون آب میخورد
شاهین در بازار آزاد معادل ۵۹۵ میلیون معامله میشود و قیمت پراید وانت به ۲۸۰ میلیون رسیده است و قیمت ۲۰۷ اتوماتیک در بازار آزاد حدود ۹۱۵ میلیون است و دنا پلاس اتوماتیک را ۹۰۰ میلیون میفروشند
قیمت شاهین در بازار آزاد با کاهش ۱۰ میلونی به ۶۲۰ میلیون رسیده و قیمت محصولات ایرانخودرو امروز شنبه ۳۰ اردیبهشت بین پنج تا ۲۰ میلیون کاهش پیدا کرده است
قیمت شاهین بهعنوان گرانترین سواری داخلی سایپا، در بازار آزاد به ۶۳۰ میلیون رسیده و قیمت رانا پلاس در بازار آزاد امروز ۲۰ میلیون کاهش پیدا کرده و درعوض پژو ۲۰۷ اتوماتیک با رشد قیمت ۱۵ میلیونی پا به بازار گذاشته است
قیمت شاهین در بازار آزاد به ۶۱۰ میلیون رسیده است. تیبا صندوقدار صفرکیلومتر را ۳۶۵ میلیون میفروشند و دنا پلاس اتوماتیک در بازار آزاد ۹۴۰ میلیون قیمت دارد. پژو پارس ساده را ۵۵۰ میلیون میفروشند.
مونتاژ خودرو در ایران وضیعت نابسامانی دارد. طبق اعلام شورای رقابت از ۱۷ خودرو ۱۳ خودرو با هزینه بالا، مونتاژ می شوند. با این حال به نظر می رسد گرانفروشی جایگزین کاهش هزینهی مونتاژ شده است.
قیمت رانا پلاس در بازار آزاد امروز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۵ میلیون کاهش پیدا کرده و درعوض بههمین اندازه به قیمت دنا تیپ یک و سمند EF7 دوگانهسوز اضافه شده است و کوییک پلاس اتوماتیک در بازار آزاد معادل ۴۷۰ میلیون معامله میشود؛ ۱۰ میلیون بیشتر از دیروز.
قیمت شاهین در بازار ۶۱۰ میلیون است و پراید وانت را ۲۹۵ میلیون و قیمت رانا پلاس در بازار آزاد ۵۷۰ میلیون است و نسخههای سقفشیشهای را ۶۲۰ میلیون میفروشند